Gaz-System otrzyma 2,2 mld zł z KPO na terminal FSRU w Gdańsku
Pożyczka na 25 lat będzie oprocentowana na 0,5 proc. w skali roku.
Jak poinformował przy okazji podpisania umowy prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc, pożyczka jest przeznaczona na budowę ok. 250 km gazociągów z Gdańska do Gustorzyna koło Włocławka. Przypomniał, że cały program to nie tylko jednostka FSRU w Gdańsku, ale też sieć gazociągów od Gdańska po okolice Torunia i Włocławka. FSRU ma ruszyć w 2028 r.
"Inwestycja pozwala dokończyć dywersyfikację dostaw gazu do Polski i otwiera okno na świat.(...) Firmy handlujące gazem będą miały dostęp do globalnego rynku, co powinno się przełożyć na spadek cen gazu" - podkreślił Hinc.
Pierwsza wiceprezes BGK Marta Postuła podkreśliła, że pożyczka na lądową część FSRU, to ostatni element finansowania szeroko pojętej transformacji energetycznej z KPO przez BGK.
Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Gaz-System szacuje jego koszt na 4,5 mld zł. Kwota nie uwzględnia czarteru samej jednostki FSRU. Za budowę koreańskiemu wykonawcy zapłaci japoński Mitsui, natomiast Gaz-System nie będzie musiał wliczać kosztów czarteru do swoich nakładów inwestycyjnych. Operator przesyłowy gazu przewiduje uruchomienie terminala na początku 2028 r. Nabrzeże dla FSRU powstanie na wschód od portu w Gdańsku, 3 km od brzegu. Będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch jednostek FSRU. Zdolności regazyfikacyjne pierwszego pływającego terminala wynoszą 6,1 mld m sześć. gazu rocznie i w 100 proc. zarezerwował je Orlen.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu. (PAP)
wkr/ mick/
